|
Anarchizmas ir
moterų judėjimas
Seserystės
plėtra yra unikali grėsmė, dėl to, kad tai tiesiai
nukreipta prieš hierarchijos ir dominavimo pagrindinius socialinius ir
moralinius modelius… Mary
Daly Visoje
šalyje nepriklausomos moterų grupės, pradėję veikti be
struktūrų, lyderių ir kitokių likusių vyrų
įgaliotinių, kuriančios nepriklausomai ir tuo pačiu metu,
organizacijos panašios į tuos daugelio dešimtmečių ir
vietų anarchistus. Cathy
Levin Neužsiminiau
apie tai, koks moterų vaidmuo Ispanijoj ir Prancūzijoj, nors tai
gali būti apibūdinama vienu žodžiu – nepakitęs. Anarchistai
vyrai buvo truputį geresni nei vyrai visur pavergiantys moteris. Taigi
visiškai būtina feministinė anarchistinė revoliucija. Kita vertus,
kaip tik tie principai, kuriais remiasi anarchizmas, tampa visiška
veidmainyste. Dabartinis
moterų judėjimas ir radikalaus feminizmo visuomenės
nagrinėjimas daug prisidėjo prie išsivadavimo idėjos.
Tiesą sakant, tai mano požiūris, kad feministės buvo nesąmoningos anarchistės abiejose
teorijose ir praktikoje metų metus. Mums dabar reikia tapti
sąmoningai suprantančios ryšį tarp anarchizmo ir feminizmo ir
panaudoti tą sistemą mūsų mintimis ir veiksmams. Mes
turime sugebėti labai aiškiai matyti , kur mes norime eiti ir kokiu
būdu tai padaryti. Tam, kad
būtų efektyviau, reikia kurti ateitį, kuri mums atrodo
įmanoma, mes turime suvokti tai, kad ka mes norime yra ne pokytis, bet
totali transformacija. Radikalaus feminizmo
perspektyva yra beveik grynas anarchizmas. Pagrindinė teorija iškelia
sąlygą, kad nuklearinė šeima yra kaip pagrindas visoms
autoritarinėms sistemoms. Pamoka, kurią gauna vaikas nuo tėvo
iki mokytojo, boso, Dievo, yra PAKLUSTI o, yra PAKLUSTI iams Valdžios balsui.
Baigti mokyklą nuo vaikystės iki pilnametystės, reiškia tapti
pilnaverčiu robotu, nemokančiu klausinėti ar netgi blaiviai
mąstyti. Mes patenkame į vidurio Ameriką, tikėdamiesi,
kas viskas, ką mums sakė ir su išgąsčiu priimant gyvenimo
žlugimą yra aplink mus. Tai, kuo feministės užsiima yra protą knisantis procesas-
vyrų dominuojantis požiūris link paviršinio pasaulio, sudarantis
sąlygas tik subjekto/objekto santykiams. Tradicinė vyrų
politika paverčia žmones į objekto statusą ir tada dominuoja
ir manipuliuoja jais neaškiems “tikslams”. Moterys, kita vertus, bando
plėsti “Kitos” sąmonę visose srityse. Mes matome žmogaus
žmogui santykius ne tik kaip geidžiamus, bet būtinus. (Daugelis iš
mūsų pasirnko dirbti ir myli tik moteris tik dėl šios
priežsties – tos santykių rūšys yra daug labiau įmanomos.)
Kartu mes dirbame tam, kad plėtotume savo išgyvenimus ir kitų
gyvų daiktų supratimą ir solidarizotumės su tomis
esybėmis mūsų išorėje, geriau negu įdaiktinant ir
manipuliuojant jomis. Šiuo atžvilgiu, pagarba kitų gyvenimams yra
būtina sąlyga mūsų visiškam išlikimui. Radikalaus feminizmo teorija taip
pat kritikuoja vyrų hierarchijos minčių šablonus – kuriuose
racionalumas iškyla virš geidulingumo, protas iškyla virš intuicijos, ir
nepaliaujamas dalijimasis bei visiškas priešingumas (aktyvus/ pasyvus, vaikas/
suaugęs, normalus/ nesveikas, spontaniškumas/ organizuotumas) atitolina
mus nuo minties-kūno patirties kaip Skylė ir nuo žmogaus patirties
Ištisinės aplinkos. Moterys stengiasi atsikratyti šių
suskaldymų ir harmoningai sugyventi su pasauliu kaip visuma, bendri žmonės
pasiuakoja kolektyvo individualių žaizdų ir suskilimų gydymui. Tikroje praktikoje su Moterų
Judėjimu, feministės patyrė tiek sekmę, tiek ir
žlugimą, panaikindamos hierarchiją ir dominavimą. Tikiu, kad
moterys dažnai kalba ir veikia kaip “intuityvios” anarchistės, tai yra,
mes prisiartiname arba beveik prilygstame, visiškam patriarchalinių
minčių ir organizacijų paneigimui. Tas priartėjimas, vis
dėlto, yra sustabdytas galingų ir klastingų formų, kuriomis
žavisi patriarchatas – mūsų mintyse ir santykiuose vieno su kitu.
Gyvenant ir būnant sąlygotam autoritarinės visuomenės,
dažnai užkerta mums kelią
visų svarbių ryšių tarp anarchizmo ir feminizmo
darymui. Kai mes sakome, kad mes kovojame prieš patriarchatą, tai ne
visada mums visiems aišku ką, tai reiškia kovoti prieš visą hierarchiją, visą lyderiavimą, visą valdžią, ir pačia
autoritarizmo idėja. Mūsų impulsai kolektyviniam darbui ir
mažoms be lyderių grupėms buvo anarchistiški, bet daugelyje
atvejų mes navadinom jų tuo vardu. Ir tai yra svarbu, kadangi feminizmo
supratimas kaip anarchizmo galėtų tapti tramplinu moterims iš
reformizmo ir laikinų priemonių į revoliucinę
konfrontaciją su autoritariniu politiniu požiūriu. Jei mes norime “nuversti
patriarchatą”, mums reikia kalbėti apie anarchizmą, žinoti tiksliai,
ką jis reiškia, ir naudoti
tą sistemą transorfmuoti pačius save ir kasdienio gyvenimo
strukltūrą. Feminizmas nereiškia moterų bendros jėgos ar
moters prezidentės; tai reiškia jokios
bendros jėgos ir jokių
prezidentų. Lygių Teisių Pataisa nepertvarkys visuomenės;
tai tik duos moterims “teisę” įsijungti į hierarchinę
ekonomiką. Iššūkis seksizmui reiškia iššūkį visai hierarchijai – ekonominei,
politinei, bei personaliai. Ir tai reiškia anarcha-feminist revoliuciją. Tiksliau sakant, kada
feministės buvo anarchistiškos, ir kada mes sustojome trumpam? Kai antra
feminizmo banga pasklido po visą šalį 60-aisiais, pavidalas,
kurį įgavo moterų grupės dažnai atspindėjo
neišreikštą žodžiais liberalių pažiūrų žmonių
suvokimą. Sukilimo apimtos prieš konkuruojančius jėgos
žaidimus, nuasmenintą hierarchiją, ir vyrų politikos
masinių organizacijų taktikas, moterys susiskaldė į
mažas, nelyderių, savimonės pakilimo grupes, kurios nagrinėjo
asmeninius svarbius klausimus mūsų kasdieniam gyvenime. Akis į
akį, mes stengėmės prisikasti iki mūsų priespaudos
šaknų dalindamosis savo lig šiol nevertinga percepcija (suvokimu) ir
potyriais. Mes viena iš kitos išmokom, kad politinės pažiūros yra
ne “iš ten”, bet mūsų protuose ir kūnuose ir tarp
asmenybių. Asmeniniai santykiai galėjo ir engė mus kaip
politinę klasę. Mūsų kančia ir neapykanta sau buso
tiesioginis vysų dominavimo rezultatas – namuose, gatvėje, darbe
bei politinėse organizacijose. Taigi, daugelyje Jungtinių
Valstijų nesusijusių sferų, C-R grupės išsivystė
kaip spontaniška, tiesioginė (re)akcija patriarchalinėms formoms.
Išryškinimas mažų grupių kaip pagrindinio organizacinio vieneto,
asmeniniu ar politiniu, anti-autoritarizmu, bei spontaniška tiesiogine veikla
buvo iš esmės anarchistinė. Bet, kur buvo metai ir pasiruošimo,
kuris įkvėpė Ispanijos revoliucines akcijas, metai?
Moterų grupių struktūra išlaikė stulbinantį
panašėjimą į tąs giminingas anarchistų grupes
anarcho-sindikalistų sąjungos viduje Ispanijoje, Pranmcūzijoje
ir daugelyje kitų šalių. Vis dar mes savęs nevadinome
anarchisėmis ir sąmoningai organizuotomis pagal anrchistinius
principus. Tuo metu mes neturėjome netgi pogrindinio komunikacinio
tinklo ir idėjų bei sugebėjimų patyrimo. Prieš tai, kai
moterų judėjimas buvo daugiau nei saujelė izoliuotų
grupių, užčiuopančių apgraibomis tamsoje kelią
į atsakymus, anarchizmą kaip neapibrėžtą idealą
egzistuojantį mūsų mintyse. Tikiu, kad tai pastūmės
moteris į unikalią poziciją buvimo nešėjomis esančio
paviršiuje anarchistinio
sąmoningumo, kuris, jeigu aiškiai išreikštas ir konkretizuotas gali
nukelt toliau nei kokia nors ankstesnė grupė absoliučios
revoliucijos žygdarbio link. Moterų intuityvus anarchizmas, jeigu
paryškintas ir iššaiškintas, yra neįtikėtinas šuolis pirmyn (ar už/
vėliau) į kovą dėl žmonijos išsivadavimo. Radikalaus
feminizmo teorija pripažįsta feminizmą kaip Didžiausią
revoliuciją. Tai yra tiesa, jei ir jeigu tik tai, mes
atpažįstame ir įtvirtiname
savo anarchistines šaknis. Tuo atžvilgiu, kur mums nepavyko pamatyti
feministinių ryšių su anarchizmu, mes sustabdėme
revoliuciją ir tapome įkalintos “ye olde male political
rut”(senovinėse vyriškose politinikos vėžese). Tai laikas sustoti
apgraibom ieškoti tamsoje, ir pažiūrėti, ką padarėme
kontekste, kur galiausiai norėtume būti. C-R grupės buvo gera pradžia,
bet jos dažnai įklimpdavo į kalbas apie asmenines problemas, kurios
sutrukdė padryti šuolį tiesiai į kovą ir politinę
konfrontaciją. Grupės, kurios organizavo specialias laidas ar
projektus, suprato, kad “nestruktūriškumo tironija” galėjo
būti tokia destruktyvi kaip ir “tironijos tironija”. Nesėkme
suderinti organizacija su spontaniškumu dažnai sąlygoja iškilimą
tų, kurie kaip lyderiai turi sugebėjimų ar asmeninį
žavesį. Pasipiktinimas ir frustracija (nusivylimas) juntamas tų,
kurie atranda save sekančius užsidegusiomis muštynėmis, kaltės
ieškojimu, kova dėl valdžios. Pernelyg dažnai tai baigiasi arba visišku
neveiksmingumu arba neigiama reakcija griežtų taisyklių “ko mums
reikia, tai daugiau struktūros” (senų vyrų daugiau/ mažiau
žodžio pojūtyje). Dar kartą, manau, kad tai, kas
pradingo buvo išreikšta žodžiais anarchistinė analizė. Organizacija
neturi dusinti spontaniškumo ar sekti hierarchiniais šablonais. Moterų
grupės ar projektai, kurie buvo sėkmingiausi yra tie, kurie
eksperimentavo su įvairiom nestabiliom struktūrom: darbų ir
postų kaitaliojimasis – asmenys, dalindamiesi visais gabumais, vienodas
priėjimas prie informacijos ir išteklių, nemonopolizuotas
sprendimų priėmimas, “skylėtas” laikas diskusijoms apie
grupių pokyčius. Šis paskutinis struktūrinis elementas yra
svarbus, kadangi jis liečia dažnai pasikartojantį
mėginimą daliai grupės narių laukti “šliaužiančios
jėgos politikos”. Jeigu moterys žodžiu patiki save kolektyviniam darbui,
tai reikalauja tikros kovos atprasti nuo pasyvumo (pašalinti “sekėjas”)
ir dalintis cigaretiniais popierėliais ar žiniomis (vengti
“lyderių”). Tai nereiškia, kad negalime būti įkvėptos
vienos kitų žodžių ar gyvenimų; tvirti poelgiai atlikti
tvirtų žmonių gali būti užkrečiantys, vadinasi
svarbūs. Bet privalome būti atsargios, kad nenuslystume į
senus elgesio šablonus. Iš
pozityvios pusės, susidariusi moterų judėjimo struktūra
keletą paskutinių metų apskritai sekė anarchistiniu,
mažų orientuotų projektui grupių, nuolat rezgančių
komunikacijų tinklą ir kolektyvines akcijas specifiniais
klausimais, šablonu. Dalinė sėkmė lyderio/ “žvaigždės”
šalinime ir nedidelių veiklos projektų (Išprievartavimų
Krizių centrai, Moterų Sveikatos Kolektyvai) išplitime visoje
šalyje ypač tapo sunku moterų judėjimui aiškiai nustatyti
asmenį ar grupę. Feminizmas yra daugiagalvis monstras, kuris negali
būti sunaikintas neparastu galvos nukirtimu. Plečiamės ir
didėjame būdais, kurie yra nesuprantami hierarchiniam mentalitetui. Tai nėra, vis dėlto,
nepakankamai įvertinti didžiulę Priešo jėgą. Labiausiai
klastinga forma, kurią ši jėga gali naudoti, tai narvelis, kuris
minta trumparegiu neanarchistiniu feminizmo požiūriu kaip tik
“socialiniu pokyčiu”. Galvoti
apie seksizmą kaip blogį, kuris gali išnaikinti moterų
dalyvavimas reikaluose, reiškia apsidrausti nuo dominavimo ir engimo
pasikartojimo. “Feministinis” kapitalizmas yra terminų priešingybė.
Kai įsteigiame moterų paskolų skyrius, restoranus, knygynus,
etc., turime būti tikros, kad tai darome dėl savo pačių
išlikimo, dėl tikslo įkurti priešingą sistemą, kurios
procesai neigia ir kovoja rungtynėse, siekianti pelno, ir visos
ekonominės priespaudos formos. Mes privalome būti pasiaukoję
“gyvenimo būdui ribose”, anti-kapitalistinėm, nevartotojiškom
vertybėm. Ko mes norime, tai nei integracijos nei a coup d’etat
(valstybės perversmas), kuris tikriausiai “perleis jėgą iš
vieno vaikinų sluoksnio į kitą vaikinų sluoksnį”.
Tai , ko mes prašome, tai ne mažiau kaip absoliučios revoliucijos,
kurios formos išranda ateitį nesugadintą neteisingumo, dominavimo ar
nepagarbos asmens pokyčiams – trumpai,
feministinės-anarchistinės rėevoliucijos. Tikiu, kad moterys
visą laiką žinojo, kaip judėti žmonių išsivadavimo link;
mums tiktai reikia nusikratyti kankinančių vyriškos politikos
formų ir pareiškimų ir sutelkti dėmesį mūsų
pačių anarchistiniam moteriškam tyrinėjimui. |
|